علی سپهوند؛ نادر منیرپور؛ مجید ضرغام حاجبی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل درگیری تحصیلی بر اساس سرمایه روانشناختی با میانجیگری خودتعیینگری بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه مورد مطالعه پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر پایه دوازدهم استان تهران در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل میدهند. نمونه پژوهش 305 نفر از دانشآموزان دختر پایه دوازدهم ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل درگیری تحصیلی بر اساس سرمایه روانشناختی با میانجیگری خودتعیینگری بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه مورد مطالعه پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر پایه دوازدهم استان تهران در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل میدهند. نمونه پژوهش 305 نفر از دانشآموزان دختر پایه دوازدهم شهرستان رباط کریم و پرند بود که به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. دانشآموزان به پرسشنامههای درگیری تحصیلی (ریو، 2013)، سرمایه روانشناختی و خودتعیینگری پاسخ دادند. پس از جمعآوری دادهها، تحلیل دادهها با نرمافزار Spss-24 و Amos-21 و با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد که نقش میانجیگر خودتعیینگری در ارتباط بین سرمایه روانشناختی با درگیری تحصیلی، مثبت و معنادار است و الگوی پیشنهادی 33 درصد از واریانس درگیری تحصیلی دانشآموزان را تبیین میکند. بر پایه یافتههای پژوهش مشخص شد تأثیر سرمایه روانشناختی بیش از آنکه مستقیم باشد غیرمستقیم و از طریق خودتعیینگری است. در نتیجه با افزایش سرمایه روانشناختی، خودتعیینگری و درگیری تحصیلی دانشآموزان افزایش مییابد.